Wat vind jij ervan dat je ouder wordt?

Wat vind jij ervan dat je ouder wordt - Van Akker Vindt 2016

Hoe ervaar jij ouder worden? Gruwel je voor de spiegel bij elke plooi die je ziet? Of vind je dat je elke rimpel verdiend hebt terwijl je onderweg was in het leven? Deze vragen stel ik omdat het naar het zich laat aanzien nogal wat uitmaakt of je positieve of negatieve kijk hebt op het feit dat je ouder wordt. Mensen die het feit dat ze ouder worden positief benaderen ervaren vaak meer tevredenheid in het leven, vinden zichzelf gezonder, hebben meer sociale contacten en ervaren meer welzijn. Bovendien zou volgens onderzoeker Bellingtier en haar collega’s volgens hun artikel in ‘Journals of Gerontology: Psychological Sciences’ (2016) de mensen die hun eigen ouder worden positief bezien, minder stress ervaren dan mensen die een negatievere bril op hebben.

Is het alleen de houding tegenover de eigen leeftijd die hier telt?Mensen die het feit dat ze ouder worden positief benaderen ervaren vaak meer tevredenheid in het leven - Van Akker Vindt 2016

Men geeft zelf wel aan dat er wat af te dingen is op het onderzoek dat werd gedaan door 47 mensen tussen de 60 en 96 jaar hierover vragenlijsten voor te leggen in Amerika. Bovendien was de meerderheid van de invullers vrouw. Keurig dat ze het erbij zeggen, zo hoort dat natuurlijk ook in de wetenschap. Wat ik in hun vrij korte artikel (4 pagina’s maar) wel mis, is de bredere context en de richting van het causale verband. Daar wordt eigenlijk niet op ingegaan. Zou het zo kunnen zijn dat gezondere mensen met veel sociale contacten daardoor positiever in het leven staan en daarmee ook tegenover hun eigen vorderende leeftijd? Of zou het kunnen dat mensen die in het algemeen positiever zijn, ook meer sociale contacten hebben, meer welzijn ervaren en dat die algehele blije kijk op het leven dus ook geldt voor het ouder worden? En dat je daardoor dus ook minder stress ervaart? Ik heb het gevoel dat in dit onderzoek een flinke trits van invloedsfactoren missen.

Wat denk jij? Reageer!

Heb jij dat gevoel ook? Wat denk jij op basis van je levenservaring en/of je professionele kennis en ervaring? Is het alleen maar die positieve kijk op de eigen leeftijd en ouder worden die een buffer vormt tegen stress? Of is er meer in het spel? Ik nodig je van harte uit om te reageren!

Is het alleen de houding tegenover de eigen leeftijd die hier telt - Van Akker Vindt 2016

2 gedachtes over “Wat vind jij ervan dat je ouder wordt?

  1. Tja, ik doe er niets tegen dat ik ouder word maar ik doe er ook niets vòòr.
    Volgens mij is het onderzoek dat je noemt weinig representatief, met een zo kleine onderzoeksgroep kun je wat mij betreft de uitkomsten niet echt serieus nemen.
    Maar wellicht neem ik ouder worden ook niet echt serieus. Ik kan steeds beter om mezelf lachen en haal mijn schouders op over wat wel en niet bij mijn leeftijd past/zou passen.
    Ik glimlach om al die vrouwen en mannen die de strijd aangaan met het ouder worden want in mijn overtuiging wordt je door strijd nog sneller oud…..afijn, ik sta dus positief tegenover ouder worden, het hoort erbij.
    Waar ik niet positief over ben is dat ik constateer dat de leeftijdsdiscriminatie geen fabel maar waarheid is (zeker op de arbeidsmarkt) en dat de wijsheid die je hebt opgebouwd makkelijk aan de kant wordt geschoven door de jongere garde (en onflexibele leidinggevenden en HR-mensen). Dat vind ik jammer want ik denk dat de generaties wederzijds ongelooflijk veel van elkaar kunnen leren. Al naar gelang je ouder wordt moet dan wel je flexibiliteits-spier (denken en doen) blijven oefenen want anders kom je stil te staan . Het wegvallen van de uitwisseling van kennis en kunde zorgt voor het verlies van veel kennis, op de werkvloer en in de sociaalmaatschappelijke en privé sfeer.

Reacties zijn gesloten.