Blue Monday: maak van je ‘blauwe maandag’ een bloeiende maandag

Blue Monday maak van je blauwe maandag een bloeiende maandag Van Akker Vindt 2016

Op verschillende binnen- en buitenlandse websites en social media accounts kwam ik het fenomeen Blue Monday weer eens tegen. Net als de Elfstedentocht en de Zwarte Pietendiscussie is dit iets wat je elk winterseizoen opnieuw mag verwelkomen. Het enige verschil is dat de Blue Monday een verzinsel van dit millennium is. De Nederlandse ‘blauwe maandag’ betekent zoiets als van ‘in korte tijd’, of ‘van weinig betekenis’ volgens de webstek van OnzeTaal. Hoewel de Blue Monday in tegenstelling tot die blauwe maandag juist de deprimerendste dag van het jaar zou zijn, hoeven we hier net zo weinig betekenis aan te hechten. Het is quasi-wetenschappelijke marketing mumbo jumbo.

Blue Monday is marketing prietpraat van weinig betekenis

 love blue monday van akker vindt 2016Blue Monday valt op de maandag van de laatste volle week in januari of de derde dag in januari (afhankelijk van welke bron je hanteert). En juist deze maandag zou zo deprimerend zijn, omdat de feestdagen net achter de rug zijn, de dagen kort, het weer vies, de goede voornemens mislukt en de vakantie nog ver weg. Niet geheel toevallig is deze dag de wereld in geslingerd door een handig pr-bureau voor een reisbureau in samenwerking met een wetenschapper van een universiteit die zich vervolgens van hem distantieerde. En volgens the Guardian heeft deze meneer zelf ook nog toegegeven dat het een betekenisloos fenomeen is. Ik bedoel maar!

Laat je niks negatiefs aanpraten en zet in op een bloeiende maandag

Kortom: in weerwil van de mooie formule die je met toelichting her en der op het internet kan vinden, is die Blue Monday snoeiharde onzin. Natuurlijk mag je in Blue Monday geloven, net als in Sinterklaas, de kerstman of kaboutertjes. Mij is het om het even en we leven in een vrij land. Maar mijn advies zou zijn om je vooral geen deprimerende dag aan te laten praten door handige marketingjongens. Doop die ‘blauwe maandag’ om tot een bloeiende maandag. Kijk naar de wereld om je heen en realiseer je dat je het niet zo slecht hebt. Ja die winter is best koud (maar… dit jaar minder koud dan anders) en zeker ook nat, maar daar merk je vast op je werk niet zoveel van. Als je thuis bent krul je lekker op de bank met een kop warme thee en een goed boek. Of: ga er juist op uit en maak van die blauwe maandag een bloeiende maandag, die je laat volgen door een doldwaze dinsdag en een wonderschone woensdag. You get the picture.

Als je je dan tóch iets laat aanpraten, laat het dan positief zijn. Negatief kan altijd nog!

krul je lekker op de bank met een kop warme thee Van Akker Vindt 2016

 

Advertenties

2 gedachtes over “Blue Monday: maak van je ‘blauwe maandag’ een bloeiende maandag

  1. Dank je. Heb echt een ‘lousy’ maandag en dit bericht en vooral de mooie foto van de boom in bloesem vrolijkt me wel op.

Reacties zijn gesloten.