Dit blog: de meest gelezen artikelen van 2014

meest gelezen in 2014 Van Akker Vindt

Eind december, zo ergens tussen kerst en het nieuwe jaar is het altijd de tijd van lijstjes. Voor er vooruit wordt gekeken, wordt er altijd eerst nog even terug gekeken op het oude jaar. In mijn omgeving komen dan de top 10 albumlijstjes voorbij, of de beste concerten van het afgelopen jaar. Ook ik heb dat weleens gedaan, maar dit jaar is het enige lijstje dat ik opstel het lijstje met de best gelezen artikelen op dit blog. En er niks subjectiefs aan.

Inmiddels is dit blog bijna 25 duizend keer gelezen sinds ik het ongeveer twee en een kwart jaar geleden begon met een blog over de positie van Jolande Sap in GroenLinks. Enkele uren na publicatie werd bekend dat ze zou opstappen. Ik moest eraan denken, omdat ik onlangs nog een reconstructie zag waarin zij terug keek op de aanloop naar de verkiezingsnederlaag die zij en GroenLinks leden.

Verder schreef ik inmiddels ruim anderhalf jaar geleden drie stukken over hoe banen op de tocht zouden komen te staan, niet door immigranten, maar door toenemende automatisering en robotisering. Met het boek The Second Machine Age van McAfee en Brynjolfson dat dit voorjaar uitkwam en de publiciteit erom heen, heeft dit onderwerp heel veel aandacht gekregen in de media en in de politiek. Zelfs minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Lodewijk Asscher heeft zich inmiddels in het debat gemengd. Het verbaast me dan ook niet dat twee van de blogs daarover in de top tien van 2014 zijn geëindigd.

Net zomin verbaast het dat het Zwarte Piet blog van ruim een jaar oud veel gelezen werd. De discussie ging dit jaar verder met als voorlopig dieptepunt het sneue gedoe in Gouda bij de landelijke intocht van Sinterklaas en de perikelen rondom het Sinterklaasjournaal. Want wat zouden zij doen met dit hete hangijzer? Inmiddels is het gedoe (voorlopig?) verstomd en gaan we over tot de orde van de dag. Eigenlijk ook wel het verstandigst, lijkt me. Als we hier op termijn op terugkijken, kunnen we in ieder geval vast stellen dat ‘the revolution has definately been televized’.

Leuk dat het blog nog altijd flink gelezen wordt en leuk ook dat ik mijn kennis op deze manier met een grote groep mensen kan delen. Ik heb een interessant en leerzaam jaar achter de rug en zal me ook het komende jaar bezig houden met allerlei arbeidsmarktgerelateerde onderwerpen. Als ik dan toch roep dat er banen gaan verdwijnen, is het ook goed om na te denken over waar men nog wel voorlopig kans maakt op werk, of hoe het dan moet met onze sociale zekerheid. Een klein voorzetje gaf ik al in het blog uit de serie van drie die niet in de top tien te vinden is. Ik kijk uit naar experimenten met het onvoorwaardelijk basisinkomen. Misschien in Zwitserland binnen een paar jaar, want nu moeten we het vooral doen met een oud voorbeeld uit Canada uit de jaren 70 en wat voorbeelden uit ontwikkelingsprojecten, die weliswaar een hoopvol beeld schetsen, maar waarvan de resultaten moeilijk door te trekken zijn naar een vergrijzend Europa in een globaliserende wereld waarin de technologie exponentieel toeneemt.

Rest mij iedereen nog een mooi, leerzaam, liefdevol en gezond 2015 te wensen en tot volgend jaar op deze virtuele plek!

Gelukkig 2015! Van Akker Vindt 2014

Hier dan de top tien van 2014:

  1. Deze banen verdwijnen vóór 2025 door technologische ontwikkelingen
  2. Veertig het nieuwe dertig? Niet op de arbeidsmarkt!
  3. Van falen kan je leren, ook bij het solliciteren!
  4. Midlifecrisis geen voorwaarde voor zoektocht naar zingeving
  5. Nevermind de Polen! Robots nemen ons werk over!
  6. Zwartepieten over Zwarte Piet
  7. Onderwijs scoort te hoog op de verkeerde lijstjes
  8. Direct leidinggevende heeft de sleutel tot duurzame inzetbaarheid in handen
  9. Jongeren willen structuur en duidelijkheid in turbulente arbeidsmarkt
  10. Interview: Anne leeft met labels – deel 1 van 2
