De republiek die je hoopte dat zou komen

De republiek die je hoopte dat zou komen Van Akker Vindt Kunstwerk van Rene Jacobs De koning der Nederlanden mixed media

Morgen om deze tijd hebben wij een koning, kroonprins Willem Alexander, formerly known as ‘Prins Pils’, wordt dan formeel ons staatshoofd. Moeten we daar blij mee zijn? Het lijkt erop dat veel Nederlanders en andere medelanders dat in ieder geval wél vinden. De media buitelen sinds de aankondiging eind januari over elkaar heen om te vertellen hoe goed Beatrix zich wel niet van haar taak heeft gekwijt. Sinds het interview met Willem Alexander en Máxima is ‘het volk’ helemaal om en lijkt men reikhalzend uit te kijken naar het aantreden van dit nieuwe vorstenkoppel in ons kikkerland. Wonderlijk hoe wij, in het algemeen tóch een kritisch volkje, deze hele PR-machine van de RVD vrolijk laten voortdenderen. Het land mag dan in crisis zijn, de monarchie is dat duidelijk niet.

Is de monarchie wel van deze tijd?

Voor de goede orde: mijn doel is niet een rondje Beabashen, of het op de hak nemen van haar zoon en diens vrouw. Dat is te makkelijk, door het rare systeem van ministeriële verantwoordelijkheid dat we hebben, kunnen zij zichzelf immers niet verdedigen. Tenminste: niet zolang ze de constitutionele monarchie wensen te handhaven en gezien het arsenaal aan voordelen dat deze constructie biedt, kiest de koninklijke familie voorlopig eieren voor haar geld. Maar over geld wil ik het even niet hebben. Ik wil het hebben over de principiële vraag of de monarchie nog wel te verenigen is met een moderne democratie anno 2013. Blijkbaar wel, gezien het feit dat er nauwelijks fundamentele kritiek te lezen of te beluisteren valt.

‘Weg met de monarchie het is 2013’

De enige uitzondering hierop is het Koningslied, voor en door het volk, dat we morgen allemaal vol overgave mogen meezingen. Overbodig te melden dat men lang kan wachten tot ik mijn stem in dat lied zal laten horen. Verheffen doe ik mijn stem wel, omdat ik het niet kan laten en omdat de monarchie wat mij betreft niet meer van deze tijd is. Eén dame die dat ook vond, stond eind januari bij het Beatrixtheater in Utrecht met een bord met daarop ‘Weg met de monarchie het is 2013′, werd verwijderd door een overijverige politieman. Voor haar eigen veiligheid heette dat en dat terwijl ze haar democratische recht aan het uitoefenen was, later werd dit incident afgedaan als een ‘inschattingsfout’. Tuurlijk: waar gehakt wordt, vallen spaanders. Maar een demonstrant verwijderen, omdat haar mening niet goed valt bij omstanders is wat mij betreft een ernstige aantasting van het fundamentele recht van vrijheid tot meningsuiting.

Bijna oorverdovende stilte vanuit de politiek

Ook in de politiek is het behoorlijk stil gebleven, bij mijn weten zullen 16 leden van de Eerste en de Tweede Kamer morgen geen eed afleggen om trouw te zweren aan de nieuwe koning. Volkomen terecht wat mij betreft, trouw zweren aan de koning is immers net zo’n feodale aangelegenheid als het instituut van de monarchie zelf. Hoe het zit met al die andere leden van het parlement en de senaat, is mij niet duidelijk. D66, de partij die staatsrechtelijke vernieuwing nota bene tot haar ‘kroonjuwelen’ rekent, zwijgt in alle talen. En dan heb ik het nog niet over de ironie van het woord ‘kroonjuwelen’ zélf in dit verband. Zijn de dames en heren politici allemaal zó blij dat ze erbij mogen zijn, dat alle kritiek even vergeten wordt? Het Republikeins Genootschap doet de kwestie af door iedereen die de monarchie liever vervangen ziet worden door een republiek te vragen zich morgen in witte kleding te hullen. Ook dat is nauwelijks een serieus protest te noemen.

Nederlandse volk krijgt het staatsbestel dat het verdient

Misschien hebben ze gelijk hoor, die politici en het Republikeins Genootschap. Misschien is de tijd voor het hervormen van ons nogal feodale staatsbestel nog veel te vroeg. Volgens een recente enquête van TNS/NIPO geeft 85 procent van de bevolking de voorkeur aan de monarchie boven de republiek, dus met hun draagvlak onder de Nederlandse bevolking lijkt het voorlopig nog wel goed te zitten. Daar zit ik dan, of zal ik zitten, op de dag die ik wist dat zou komen, met lede ogen aanziend hoe anno 2013 het volgende hoofdstuk van de monarchie wordt ingeluid. Het Nederlandse volk krijgt niet alleen het Koningslied dat het verdient, maar ook het staatsbestel. We leven in een democratie en dat betekent dat ik vrees dat ik die keuze zal moeten accepteren. In de tussentijd wacht ik (on-)geduldig op de republiek die ik hoop dat zal komen.

Gerelateerde berichten

 

